10:45 PM: Shiur in Lakewood by Horav Michoel Sorotzkin; Also Streaming Live (Maarei Mekomos)

The Shiur will be taking place at Kollel Ner Avrohom, 104 Arbutus Drive, Lakewood.

The Shiur will also be available on Zoom.

Code Password:168485

Phone number 6465588656 Meeting ID:81790422045 Password:168485

 

מראי מקומות

שיעור ספר יהושע מס‘ 8

  1. דברים [דלט]וְיָדַעְתָּ֣ הַיּ֗וֹם וַהֲשֵׁבֹתָ֘ אֶל־לְבָבֶךָ֒ כִּ֤י הה֣וּא הָֽאֱלֹהִ֔ים בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת אֵ֖ין עֽוֹד“.

  2. תוסבכורות דף ב,ב: “בזמן הזה כולן נשבעים בקְדֵשִׁים ואין תופסין בהם אלהות ואעפ שמזכירין [עמהם] שם שמים וכוונתם [לדא ממ]אין זה שם עבודת כוכבים כי דעתם לשם עושה שמים וארץ. ואעג שמשתתף שם שמים ודבר אחר אין כאן לפני עור לא תתן מכשולדבני נח לא הוזהרו על כך, ולדידן לא אשכחן איסור בגרם שיתוף

  3. רמבם הלכות מלכים פט הלכה ב. “בן נח שעבד עז הרי זה חייב, והוא שיעבוד כדרכה, וכל עז שבית דין של ישראל ממיתין עליה בן נח נהרג עליה

  4. דברים [דלט]הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי: אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם האֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ: אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ההוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ: וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ההוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוד“.

  5. רשי דה אתה הראת לדעת כשנתן הקבה את התורה פתח להם זרקיעים וכשם שקרע את העליונים כך קרע את התחתונים וראו שהוא יחידי לכך נאמר אתה הראת לדעת“.

  6. הרמבם בהלכות יסודי התורה פא הט הרי מפורש בתורה ובנביאים שאין הקבה גוף וגוייה שנאמר כי האלהיכם הוא אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת והגוף לא יהיה בשני מקומות“.

  7. איתא במדרש רבה [דברים בכז]יתרו נתן ממש בעבודת כוכבים שנאמר עתה ידעתי כי גדול המכל האלהים. נעמן הודה במקצת ממנה שנאמר הנה נא ידעתי כי אין אלהים בכל הארץ כי אם בישראל. רחב שמתהו בשמים ובארץ שנאמר כי האלהיכם הוא אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת. משה שמו אף בחללו של עולם שנאמרכי ההוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד. מהו אין עוד אפילו בחללו של עולם“.

  8. הרמבם שם: אלוה זה אחד הוא ואינו שנים ולא יתר על שנים אלא אחד שאין כיחודו אחד מן האחדים הנמצאים בעולם, לא אחד כמין שהוא כולל אחדים הרבה ולא אחד כגוף שהוא נחלק למחלקות ולקצוות, אלא יחוד שאין יחוד אחר כמותו בעולם אילו היו אלוהות הרבה היו גופין וגויות מפני שאין הנמנים השוין במציאותן נפרדין זה מזה אלא במאורעין שיארעו בגופות והגויות“.

  9. הגרא פיב כי מה שתעשו עמי הוא אמת ועם בית אבי הוא חסד וזה מה שאמרו חכמינו המאכיל לחברו עדשים צריך להאכילו פטומות כי מה שהאדם עושה טובה לזולתו בחינם הוא חסד ושילום טובה הוא אמת כי אמת הדבר שמחויב לשלםלכן אמרה והחייתם את בית אבי זה חסד אבל מה שתחיו את נפשי זו אמת וזהו שאמר הכתוב תתן אמת ליעקב חסד לאברהם כי ההבטחה שהייתה לאברהם הייתה חסד אבל ליעקב הוא אמת שמאמת הבטחתו שאמר לאברהם

  10. נדרים דף סה,ב תניא המודר הנאה מחבירו אין מתירין לו אלא בפניו מנא הני מילי אמר רב נחמן דכתיב ויאמר האל משה במדין לך שוב מצרים כי מתו כל האנשים. אמר לו במדין נדרת לך והתר נדרך במדין“. וברשי שם. “נדרת לפני יתרו לך והתר בפני יתרו שאין מתירין לו לאדם אלא בפניו ויתרו הדירו למשה שלא לשוב מצרים מפני אותן אנשים המבקשים להורגו“.. ומנין שנדר משה ליתרו אומרת הגמרא דכתיב ויואל משה ואין אלה אלא שבועה

  11. השוע יוד רכח סב נדר על דעת חבירו אין מתירין לו אלא אם כן הודיעו לאותו שנדר על דעתו ויש אומרים דאפילו הודיעו אין מתירין אלא מדעתו ורצונו ודוקא לו כמו משה שנדר על דעת יתרו בשביל שהשיא לו בתו והשבועה היתה לתועלת יתרו אבל אם מעצמו נדר על דעת חבירו יכולים להתיר לו בלא דעתו ויש אומרים שצריך שיודיע לו שהתיר לו כדי שלא יחשוד אותו שעבר על נדרו

  12. הריבש בתשובות סישע כל מקום שהנשבע קבל טובה מן המשביע אעג שהמשביע קבל יותר טובה ממנו אפיהכי מקרי הטבה שהרי יתרו קבל יותר טובה ממשה שנשא בתו ואפיהכי מקרי הטבה“.

This content, and any other content on TLS, may not be republished or reproduced without prior permission from TLS. Copying or reproducing our content is both against the law and against Halacha. To inquire about using our content, including videos or photos, email us at [email protected].

Stay up to date with our news alerts by following us on Twitter, Instagram and Facebook.

**Click here to join over 20,000 receiving our Whatsapp Status updates!**

**Click here to join the official TLS WhatsApp Community!**

Got a news tip? Email us at [email protected], Text 415-857-2667, or WhatsApp 609-661-8668.